על אור ותאורה – מתוך דירה נאה

אסתי רובינשטיין | מגזין דירה נאה Comments Off on על אור ותאורה – מתוך דירה נאה
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה שקטה בתחום תכנון התאורה, לא עוד מנורה במרכז תקרת כל חדר, ושני שקעים על הקיר.

התאורה בימינו הפכה מסתם "אספקת אור" ו"הארת חלל" לכלי עיצובי, היוצר אוירה, התרחשות וסיפור בחלל.

בכוחה של התאורה להשפיע ישירות על תפיסת החלל הכללית, ליצור אשליה שתגרום לנו לראות מרווח / מזמין / צר או גבוה, ולשחק משחקי אור וצל, יצירת עומקים, והעמקת גוונים.

מרתק לדעת, שגם לצל יש השפעה משמעותית ביצירת אוירה, ותכנון תאורה נכון מדגיש גם את אזורי הצל ומעניק להם נוכחות.

מאחר וסוגי התאורה רבים מאד – נתחיל לעשות בהם סדר, ורק אחר כך נתאים אותם לחללי הבית שונים.

  1. נורת ליבון – סוג התאורה הבזבזני ביותר שקיים. 95% מתפוקתו הם חום ורק 5% אור. אורך חיי הנורה קצר למדי, כ־1000 שעות עבודה בלבד, ויתרונה היחיד הוא סוג האור המופק – אור חם ונעים, הצובע את החלל בגוונים חמים, הדומים לאור נר. במדינות מסוימות השימוש בנורות ליבון נאסר כבר לחלוטין וגם בישראל החל תהליך שעומד להוציאן מחוץ לחוק (ומחוץ למדפי החנויות…).
  2. נורה פלורוסנטית (נאון) – נורה בצורת צינור זכוכית, בעלת ניצולת אורית גבוהה וזמן עבודה ארוך יותר (כ־8000 שעות). הפעלתה דורשת משנק וסטרטר [שחשוב מאד להקפיד בהם על תו תקן, לא פעם ולא פעמיים עלו בתים באש כתוצאה מנורה פלורוסנטית בעלת סטרטר לא תקני]. חסרונותיה – האור המתקבל חיוור וקר, וגורם לעיוות צבעים.
  3. נורת לומילוקס – נורה פלורוסנטית משופרת, בעלת טמפרטורת צבע טובה, צריכת חשמל נמוכה ואורך חיים גבוה.
  4. נורה פלורוסנטית קומפקטית – PL – הגלגול החדש של דור הפלורוסנט. הנורות בעלות הספק נמוך והדלקה מהירה, ניצולת אורית טובה ואורך חיים ארוך. [עד כ־ 12,000 שעות עבודה]. האור נעים ומשופר. גם נורות T-5 שייכות למשפחה זו, והופכות את התאורה לירוקה וחסכונית. טכנולוגיית PL קיימת בנורות קטנות מפותלות או בצורת שפופרות זכוכית. ניתן להשיג היום נורות PL בגוני צבע טובים הנקראים "חמים" ודומים באפקט לנורת ליבון.
  5. נורות הלוגן – שייכת למשפחת נורות הליבון. תוספת קטנה של יוד או ברום יוצרים תגובה כימית עם חוט הלהט. האור חם ונעים, ומופץ בחלל יותר מנורת ליבון רגילה. גם אורך החיים כפול, אך מחירה יקר יותר, והטמפרטורה בשעת ההפעלה גבוהה ומפיצה חום. יש להקפיד בשעת ההתקנה לא לגעת בנורה בידיים חשופות.
  6. נורת ספוט – נורת הלוגן שהוסיפו לה רפלקטור ליצירת ריכוז ומיקוד האור. חסרונותיה ברורים, ולמרות האור הנעים היא מפיקה חום גבוה ויקרה לתפעול.
  7. נורת דקרויקה – נורת הלוגן בעלת מכסה זכוכית ייחודי מסוג "דקו", הוא משמש כרפלקטור ומאפשר פיזור אור מקסימאלי.
  8. נורת לד – נורה המורכבת מדיודה הפולטת אור. לרוב נוריות לד מורכבות על סרטי אורך (smd) והן מפיצות אור כשמחברים את הסרט לשנאי. ניצולת האנרגיה שלהן גבוהה, אורך החיים – עשרות אלפי שעות פעולה וגוון האור ניתן להזמנה לפי בחירה, כולל "לבן חם" המעניק אור בהיר ונעים.
  9. נורות wled – נורות לד בצורת נורות רגילות, אמורות להיות חסכוניות מאד בתפעול השוטף, למרות שעלותן המקורית יקרה.

 

הסקירה הקצרה שערכנו על סוגי התאורה הראתה לנו על קצה המזלג את האפשרויות הקיימות בחנויות התאורה, נערוך כעת סיור בחדרי הבית השונים וננסה להתאים להם גופי תאורה.

 

בכניסה

מנורה מול דלת הבית החיצונית, אפשרי גם עם הכוונה לשלט המורה על שמכם, תיתן תחושה אישית לכם ולמבקרים, בלי תלות באור המרכזי של חדר המדרגות. ניתן גם לחבר אותה לשעון שבת הפרטי שבביתכם.

 

במטבח

את תאורת המטבח נחלק לכמה אזורים, בהם נידרש לתאורה פונקציונלית למשטחי עבודה, ולתאורת הצפה כללית.

 

בפינת האוכל

מומלצת תאורה תלויה, שתפיץ אור חם מעל השולחן ובצורה שווה. זו נחשבת לתאורת אוירה. גובה התליה הנתון הוא 1.70 – 1.80 מ' מהרצפה לכיוון הקצה הנמוך של הגוף, ולשולחן מלבני ארוך עדיף גוף מלבני צר וארוך [על בסיס אחד, שמחייב רק הכנת חשמל בודדת] או לחילופין מספר גופים, שגם יוסיפו נופך עיצובי, רק שכל אחד מהם דורש הכנת חשמל נפרדת.

 

מעל משטחי העבודה [באזורי השיש]

כשיש ארון עליון מצמידים לבסיסו סרט לדים [SMD] ושנאי סמוי בתוך הארון.

במידה ואין – גופים שקועי גבס בקרניז, או צמודי תקרה במרווחים שווים, המקרינים אלומה ממוקדת למרכז משטח העבודה (כ־30 ס"מ מהקיר האחורי). המרווח בין הגופים תלוי בעוצמת האור, כ־70-120 ס"מ בין אחד לשני.

 

עדיין רצוי לבדוק את פיזור האור באזור המטבח, אם השטח גדול ופינת האוכל רחוקה מאזור הארונות יתכן ונצטרך תאורה מרכזית נוספת, ולא נוכל להסתפק רק בתאורה הפונקציונאלית ששמנו. התאורה הנוספת יכולה לבוא בצורת פס צבירה, שעליו תולים פנסים מתכווננים, הנותנים אפשרות לכוון את התאורה לפינות מסוימות. אם תקרת המטבח מונמכת בגבס – נוכל לפזר תעלות אור שקועות בגבס, באורכים שונים.

בעלות נוספת, לא גבוהה, ניתן להאיר את פנים הארונות ואת הצוקל בפסי לד נסתרים.

ניתוק פס תאורה מסוים משעון שבת יאפשר למאחרי שבת או למשכימי קום ללמוד או לקרוא לאורו, בלוויית כוס תה חם.

 

בסלון

תאורה מרכזית מעל השולחן ותאורה לאזור הספות. ניתן לשקול תאורה ממוקדת לויטרינות ותאורת אוירה לנישות, אם יש. לתמונות קיימים אביזרי תאורה מקושתים, השופכים אלומת תאורה ישירה על התמונה, לצורך כך יש לתת את הדעת בזמן ביצוע עבודות החשמל למיקום התמונות המדויק.

אם תקרת הסלון מונמכת בגבס אחיד וחלק – תאורה שקועה בגבס תעניק עיצוב חלק ואלגנטי. לנברשת מעל השולחן יש לפתוח פתח בגבס ולתלות אותה בתקרת הבטון.

 

 

חדר שינה

תאורה מרכזית לא מסנוורת ומנורת לילה לכל מיטה. ניתן גם להאיר מכיוון הקירות ולא מהתקרה, לתאורה רכה יותר. לא לשכוח תאורה ליד המראה!

לתאורה המרכזית כדאי להוסיף מפסק מחלף באזור השינה, כדי לאפשר שליטה בהדלקה וכיבוי מהמיטה.

דימר (עמעם) יאפשר משחק בכמות האור, ליצירת תאורה עמומה או חזקה, למפונקים – תאורת לד בפנים הארון תאיר את תכולתו ותסייע לבחור בגד לכל ארוע.

 

בחדר ילדים

תאורה מרכזית חזקה ומנורת לילה לכל מיטה. לשולחן כתיבה כדאית תאורה ישירה, כ־35 ס"מ מעליו, להכנה נעימה יותר של שיעורי בית. במקום תאורה קבועה ניתן להסתפק במנורת לילה מעוצבת. יש בחנויות דגמים צבעוניים, שיוסיפו לחדר קריצה הומוריסטית ועליזות.

בחדר ילדים קטנים כדאי לשקול תאורת התמצאות חלשה, שלא תפריע לשנת העוללים אך תקל על הטיפול בהם בלילה.

 

מסדרונות ומעברים

באזורים אלו של הבית אין צורך בתאורה חזקה, אנו רק חולפים שם, ולא עסוקים בפעילות ממוקדת הזקוקה לאור. תאורה שקועה בקירות ותאורת לד נסתרת בתקרת גבס ישלימו אוירה נעימה במעברים. לגבי "תולעת הספרים" התורן, שיבחר להצטנף בפינת המסדרון ולקרוא שם – אכן, כמות האור לא חזקה במיוחד, אך חזקה עליו שמיומנות קריאה בחשיכה הוא כבר פיתח מתחת לשמיכה, לאחר שעת כיבוי האורות הרשמית, וסביר להניח שגם כאן יסתדר.

 

חדרי רחצה ושירותים

תאורה מוגנת מים היא MUST, ואם הדירה אמורה לעבור ביקורת חברת חשמל – חובה להקפיד ביתר שאת על מרחק בין גופי התאורה למקורות מים, לפי דרישות התקן והחוק. בנושא זה אין מקום לפשרות – בגלל סכנת התחשמלות!!!

 

חשובה תאורה משני צידי המראה, לקבלת גוון אור־עור מחמיא ונכון. כדאי למקם מנורה מעל מרכז האסלה, אם החלל גדול – עוד מנורה מרכזית, ואולי תאורה מכוונת ישירות לאלמנט מיוחד בקרמיקה.

 

מרפסות וגינות

כאן תתאים תאורת הצפה, המכסה שטחים גדולים. ניתן גם לשלב בשבילים ובמעברים תאורה רצפתית, ותאורה ממוקדת לאזורים מיוחדים בגינה, כמו ספסל מקורי או צמח מיוחד.

כלל ברזל – כל תאורת חוץ הבית חייבת להיות מוגנת מים. קצר כללי וחושך במרפסת או בגינה לאחר הגשם הראשון לא יוסיפו מצב רוח לאף אחד, במיוחד כשהתשלום עבור התאורה עוד יורד מכרטיס האשראי.

פרט נוסף שחשוב לזכור – בזמן תכנון מערכת המאור לבית כדאי לשקול "תוספות לחרום" למנורות מסוימות, שימשיכו לעבוד גם בזמן הפסקת חשמל.

הקדישו מחשבה גם לנושא הניתוקים משעון שבת, אילו מנורות ימשיכו לדלוק ויעניקו אפשרות להשתמש באותו אזור גם בליל שבת לאחר חצות.

 

עד כה התאמנו תאורה לכל אזור בבית, אך חשובה לא פחות ההתאמה העיצובית של גופי התאורה למקומות הנכונים. קיימות אינספור אפשרויות עיצוביות, לכל תקציב ולכל כיס. תמהיל נכון של כמה סוגי גופים ייצרו בבית אוירה וחוויה.

 

נברשות תולות

כאן השמים הם הגבול, כל אפשרויות העיצוב והסגנון ובכל רמות המחיר. קריסטל אלגנטי, חיתוכי לייזר מודרניים, עתיק, וינטג, צבעוני או תיאטרלי. פשוט להסתובב, להשוות מחירים, לבחור ולתלות.

תאורה שקועה

תאורה זו משתלבת לרוב בתקרות גבס (למרות שניתנת לשילוב גם בתקרת בטון, ע"י שילוב קופסאות ביטון טרום היציקה).

כדאי היום לרכוש ספוטים המכונים trimless"" ללא מסגרת. הם משולבים בתקרה בקו אפס שטוח והמראה עיצובי ונקי. ובהתאם לכלל less is – more"" – פחות הוא יותר – המילה האחרונה בתחום היא ספוטים יצוקים גבס, המשתלבים בקיר או בתקרה בצורה מושלמת. לאחר עבודת שפכטל מתקבל מראה אחיד, בו ניכרת רק אלומת אור, בצורת גוף התאורה. בטכניקה חדשנית זו אנו משתמשים באור כאמצעי תאורה בלבד, ולא משתמשים בגוף התאורה לקישוט.

קיימים דגמים רבים מוכנים בחנויות, מצורות בסיסיות כמו ריבוע, עיגול או מלבן עד לטיפות, אובלים, פסיעות ושבלולים, רק לעבור בחנויות ולבחור.

כשהתקציב לא מהווה בעיה ותרצו דגם ייחודי עבורכם – ניתן בחלק מהחנויות לעצב לכם גופים בהתאמה אישית. זהו תהליך המייקר משמעותית את הרכישה, בגלל הצורך לשלם עבור תבניות יציקה חדשות, אך ניתן אז ליצור צירופים מיוחדים ומרתקים, כמו "קיר תחרה". שילוב כמה אלמנטים ביחד וכל רעיון עיצובי שיעלה בדעתכם (או בדעת המעצבת המלווה אתכם).

חשוב לזכור! את סוגי המנורות הללו יש לבחור לפני שלב הטיח (בשילוב בבלוק או בטון), או לפני הנחת הפרופילים (בבניה בגבס), שכן יש לשלבן תוך כדי עבודה. הכינו מראש מקום לשנאים.

בטכנולוגית הלד – ניתן גם ליצור אפקטים, כמו כיפה מוארת זרועת כוכבים, או צורות מפותלות. בתוספת מחולל־תאורה מיוחד גם הצבעים יתחלפו לסירוגין וייצרו אוירה קסומה, המתאימה לחדרי ילדים, לחנויות ולבתי קפה.

לעסקי מזון קיימת תאורה מיוחדת, המאירה את הסחורה בצבעים מחמיאים. כאשר יש לשמור על טמפרטורה מסוימת – כמו בחנות פרחים או שוקולדים, לדוגמא, יש להקפיד על בחירת גופי תאורה מתאימים ולחשב נכון את כמות האור ופיזורו הנכון בעזרת איש־מקצוע. (סחורה שתתקלקל מחוסר התאמה תגרום לנזק גדול הרבה יותר מעלות היעוץ המקצועי.)

ועוד משהו שכדאי לדעת – ברוב המנורות היום ניתן לשלב נורות הלוגן או לד, בהתאם לתקציב הנתון. אמנם נורת לד תעלה יותר בשלב הרכישה הראשוני, אך חסכון ההפעלה שלה לאורך זמן, ושעות הפעילות הכמעט בלתי נגמרות – יכסו על הפערים ויהפכו את הרכישה לכדאית.

בבחירת נורות לד לחלל יש לזכור שהאור חלש מעט ביחס לנורת הלוגן, וכדאי להעזר באנשי מקצוע בחנות כדי לחשב את כמות האור הנדרשת. (אל תשכחו להגיע לחנות עם תוכניות בניה ומידות מעודכנות!)

בכל מקרה, סיבוב מקדים בחנויות תאורה מומלץ עוד בשלב התוכניות, ובכל מקרה לפני הביצוע, כדי לבצע הכנות נדרשות ולהערך בהתאם, גם מבחינה תקציבית וגם מבחינת צוותי העבודה.

 

התבלבלתם? לא נורא…..זה הגיוני. יועץ תאורה או מעצבת פנים מקצועית ישמחו לעזור לכם לעשות סדר בבלגן.

זכרו כי תכנון תאורה מקצועי ומושכל הוא אלמנט משמעותי, המשרת את תכנון החלל ועיצובו, מעניק לבית חיים משל עצמו ומוסיף נשמה לכל פינה המוארת נכון.

ועוד משהו קטן לסיום. הכתבה שקראתם זה עתה אקטואלית ונכונה לרגע כתיבתה. סביר להניח, שעד הרגע בו עלתה מן הדפוס ואתם קוראים בה – כבר צצו חידושים ועדכונים נוספים. אי לכך ובהתאם לזאת, בכל מה שקשור לתאורה הקפידו להתעדכן בזמן אמת, ואווירה נעימה ונכונה בבית מובטחת לכם, בעז"ה.

מתוך מגזין דירה נאה, המגזין המקצועי לבניה ועיצוב: www.diranaa.com

 

(צילומים: יח"צ)

על הכותבת: אסתי רובינשטיין – מעצבת פנים קרוב ל־20 שנה. מתמחה בתכנון ועיצוב בתים, חנויות ומשרדים. תכנון חכם ועיצוב קלאסי־יוקרתי המשולב בחידושים ובטכנולוגיות לאיכות ונוחות. הקשבה מלאה לחלומות הלקוחות והגשמת רצונותיהם.

לקביעת פגישה צלצלו 03-6162037,050-78467349.

 



0 תגובות